نوا یاب : دانلود موسیقی سنتی
جستجو در میان بیش از پانصد آلبوم موسیقی
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

دانلود آلبوم “سور و سماع” کیوان پهلوان

  •   3,424 بازدید
  •   ۱ دیدگاه
خواننده قطعات آوازی:باقر خدابخشی
آهنگساز محلی/تنظیم:کیوان پهلوان
نام آلبوم سور و سماع
تعداد ترک 14 و 13
فرمت MP3
کیفیت 128
سَبک سنتی,محلی مازندرانی
حجم 40 و 41 مگابایت
توضیحات

“سور و سماع” نام آلبوم موسیقی محلی مازندرانی است که به کوشش کیوان پهلوان از میان رقص و آوازهای مشهور مازندران گردآوری شده است. این آلبوم دارای ۲ سی دی است. سی دی ۱ ، “سور و سما” نام دارد و سی دی ۲ ، “چکه سما” نام دارد. در این آلبوم زیبا که در قطعات آوازی صدای “باقر خدابخش” را خواهید شنید. قطعات این آلبوم با ساز بندی محلی مازندران نظیر دو تار ، کمانچه ، لله وا ، دایره و دسرکوتن انجام شده است. کیوان پهلوان در گردآوری موسیقی های محلی آثار دیگری نیز در کارنامه دارد که این باعث می شود علاقمندان به موسیقی مقامی در شنیدن این آلبوم بیشتر دقت نمایند.

نوازندگان :
لله وا : حمیدرضا طالبی ، اکبر زمانی ، اکبر قنبری
دو تار : حمید زمانی
کمانچه : کاوه کاردگر
دسرکوتن : گلدسته زارع
قرنه نی : پرویز عبدالهی
خواننده : باقر خدابخشی
دایره : کیوان پهلوان

کیوان پهلوان در رابطه با این آلبوم می نویسد : « لذت بردن از موسیقی کاری است طبیعی و غریزی. هرکسی عملاً به نوعی و از راهی از موسیقی لذت می برد ، اگرچه این لذت با درک موسیقی همراه نباشد. لذت از موسیقی قطعاً نیازی به دانش موسیقی یا فهم آن ندارد. یک دوستدار موسیقی می تواند در شنیدن آن ، صرف نظر از مهارت های فنی نوازندگی ف به تمام ظرافت های موسیقی توجه کند.

زمان به مفهوم کلی کلمه در موسیقی نشانه ای است از این که هر صوت با چه سرعتی نواخته یا خوانده شود ، تا چه مدت ادامه یابد تاکیدی دارد یا نه ، و میان آن صوت یا صوت قبل و بعدش چقدر سکوت وجود دارد. بنابراین صوت و زمان عملاً مواد خام موسیقی را تشکیل می دهند. ترکیب اصوالت با دامنه های مختلف هرگاه هم زمان اجرا شوند هارمونی ایجاد می کنند. انواع ترکیبات سازی و آوازی با جنس صدای مشخص هریک به مفهوم عام “زنگ موسیقی” را خلق می کند. ضربه های اصلی موسیقی با افزودن تاکیدهای هریک “ریتم موسیقی” را می سازند. طبق انسان نسبت به ریتم عکس العمل معنی دارد. نظریه ای وجود دارد که می گوید سرآغاز تمام موسیقی “فولکلور ضربه های ریتم بوده است. همچنان که امروزه نیز می بینم رقص و حرکات بدنی به سهولت تحت فرمان ریتم قرار دارند. پس می توان گفت تنها رمز ایجاد یک موسیقی خوب فولکور ، کمک گرفتن از عوامل آشنا و تشخیص این دسته از عوامل است.

بر هم زدن ریتم موسیقایی در موسیقی فولکور منطقه ای سبب حذف آن و عدم استقبال مردم می شود. و نیز در کنار آن ، زنگ هر موسیقی بومی یا هر سازی که نواخته می شود با محفوظ می بماند. بر این اساس بهتر است انتخاب سازهای ارکستر به گونه ای باشد که مردم دهه ها و قرن ها آن سازها و زنگ موسیقی را طبع خود و طبیعت زندگی شان انتخاب کرده اند.

ما بر آن شدیم در قطعات انتخابی این مجموعه به خصوص در لوح “چکه سما” تا حد ممکن موارد یاد شده ی بالا را رعات کنیم. یعنی سازها را به گونه ای انتخاب کرده ایم که به نوعی برای مازندرانی ها مطبوع و برای مردم دیگر مقبول باشد. مهم ترین نکته این است که سعی کرده ایم ریتم را آن گونه که مردم با آن می رقصند و با حرکات بدنشان هماهنگ است بنوازیم. قطعات موسیقی مردمی بسیار ساده و روان است و از چند میزان محدود تشکیل شده است. پس برای قابل استفاده بودن آنها در رقص ملودی ها را مطابق اجراهای اصلی در مراسم تکرار کرده ایم ، البته تا اندازه ای که هم در مراسم قابل استفاده باشد و هم شنونده ی عادی را خسته نکند. در قطعات آوازی به دلیل حضور خواننده و استفاده از شعر ، این تکرارها چندان محسوس نیست اما وقتی که تنها ساز می نوازند این کوتاهی به چشم می آید.

در لوح “سور و سما” موسیقی آوازی با سازهای مقبول موسیقی مازندران و در لوح “چکه سما” نغمه های شاد و مفرحی انتخاب و اجرا شده اند که شنیدنشان برای مردم مازندران و بسیاری دیگر از مردم ایران یادآور خاطرات شیرین و اوقات خوش فراوان است. کیوان پهلوان ۱۳۸۸ .