نوا یاب : دانلود موسیقی سنتی
جستجو در میان بیش از پانصد آلبوم موسیقی
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

دانلود آلبوم “هفت سین” با صدای محمد منتشری

  •   2,648 بازدید
  •   بدون دیدگاه
خواننده محمد منتشری
آهنگساز اسماعیل مهرتاش
نام آلبوم هفت سین
تعداد ترک 8
فرمت MP3
کیفیت 128
سَبک سنتی,موسیقی مردمی
حجم 54.5 مگابایت
توضیحات

سید علیرضا میر علی نقی : « نوروزی خوانی در این سرزمین رسمی کهن و شیرین بود که واپسین نشانه های آن را هنوز در فرهنگ های بومی شمال ایران می توان یافت. نوروز خوانان ، پیام آوران بهار بودند ، با ترانه و نغمه ، همراه با نمادها و نشانه هایی مثل آب و سبزه و نقل عید ، از مراسم استقبال نوروز ، در شهرهای بزرگ ایران به ویژه در تهران ، اثری نیست به جز حاجی فیروزهای بینوایی که نشانه ی آخرین نقس های حیات یک فرهنگ و یک طریقه ی زیستن قدیم ایرانی اند.

تغییر طرز نگاه به انسان و جهان ، زیر و رو شدن آن نوع زندگی و جلوه های گوناگون آن ، از جمله آداب و رسوم رایج در جامعه را در پی داشته است. ترانه هایی که جلوه ی شنیداری رسم و آیین زمان و مکان خود بودند ، از میان رفتند و همراه این نابودی ، راویان و مبلغین این روح جمعی هم نابود شدند. توجه جامعه محدود شد به تک روایت هایی که به عنوان ترانه های نوروزی ، متناسب با روحیه ی جدید زندگی شهری و برداشتی نو از نغمه و کلام ساخته ، از رادیو و بعدها تلویزیون پخش می شد و در گوش و هوش تهران نشینان سال های بعد از جنگ جهانی دوم می نشست. از اولین و دلنشین ترین ترانه های نوروزی این دست با بیش از شصت سال ماندگاری ، “آمد نوبهار” با آهنگسازی مهدی خالی و ترانه ی اسماعیل نواب صفا است.

اما ترانه های نوروزی ، روایت استاد زنده یاد اسماعیل مهرتاش و با اجرای هنرمند خوش خوان ، جناب منتشری از شاگردان برگزیده ی کلاس آواز استاد مهرتاش از نوع آثاری نیست که در نیم قرن گذشته ، حافظه ها و آرشیوها را انباشه است. ترانه هایی که خاطره ی جمعی ما دیر زمانی است آنها را از یاد برده است. ترانه هایی که هنگام نوروز ، نه از بلندگوی رادیو ، از جنجره ی انسانی بیرون می آمد و در آسمان آرام تهران می پیچید. دل آوازهایی که از گلوی مطربان روحوضی ،فروشندگان دوره گرد ، موذنان ، چاووشی خوانان و مولودی خونان ، درویشان و متکدیان بر می آمد و گوش شهر را می انباشت در سال های شتاب برای نوسازی و فراموشی و خرید و مصرف ، در چشم محققان و موسیقی شناسان بی قدر آمد و جای نیافت که در حلقه ی نواری ضبط و نگهداری شود.

زنده یاد مهرتاش که در سال های اوایل قرن شمسی حاضر ، دوستش سید جواد بدیع زاده را به خواندن پاره ای از ترانه های مردمی مثل زالزالک ، یکی یه پول خروس و… و ضبط آنها در صفحه ی گرامافون تشویق کرده بود ، چهار دهه بعد از آن ، تعدادی از آثار خود را در قالب این نوع ترانه و با مضامینی کاملاً مرتبط با زندگی روزمره ی مردم بازسازی کرد و برنامه ای تلویزیونی در اوایل دهه ۵۰ از آن تهیه و پخش شد. برنامه حاصل ذوق و هنر استاد مهرتاش در موسیقی ، ترانه و نمایش بود و خوانندگان بزرگ دوران که همگی عضو جامعه ی باربد و از شاگردان استاد بودند و در آن حضور داشتند. من جمله سیاوش – استاد محمدرضا شجریان- که قطعه ی “کلید و قفل” را در آن برنامه اجرا کرد. آن سال ها کمتر کسی فکر می کرد که این نوع ترانه ارزش خاصی داشته باشد ، حتی کم نبودند کسانی که بدان ها با تمسخر و تحقیر نگاه می کردند ، اما حالا با گذشت زمان و دورن شدن از هیجان و التهابات آنی ، این آثار نیز در نوع خود برای اهل تحقیق در سنت ترانه سازی شهری ایران – گرایش تهران – اهمیت و اعتبار دارند. همکاری بزرگان شعر کلاسیک و ادبیات عامه از جمله استادان زنده نام غلامرضا روحانی و ابوالقاسم حالت با مرحوم مهرتاش ، حجتی است بر اهمیت موضوع از آغار کار.

پس از حادثه ی آتش سوزی سال ۵۸ در محل جامعه ی باربد و از بین رفتن تمامی تالیفات ثبت و ضبط شده و مستندات گردآوری شده ، نسخ دستنویس نمایشنامه ها ، پیش پرده ها ، ترانه ها ، صفحات گرامافون ، لباس ها و.. ، مدرکی در دست نیست تا به درستی مشخص شود که آهنگ ترانه ها گدآوری استاد از فرهنگ توده است یا به تمامی محصول ذوق و هنر وی. هرچند که این موضوع اهمیت زیادی ندارند چرا که دست آخر خود این ترانه هاست که باید شنیده شود ، اما به روشنی ذوق سرشار زنده یاد مهرتاش در این آثار مشهود جاری است. هنرمندی که ماده ی خام کار خود را از بطن جامعه می گرفت و به ذوق خود بدان شکل می داد. عشقی که به هنر و فرهنگ زادگاهش داشت ، ضامن ماندگاری نام و آثار او در تاریخ موسیقی ایران شده است. »

 

هیچ دیدگاهی ارسال نشده است.