نوا یاب : دانلود موسیقی سنتی
جستجو در میان بیش از پانصد آلبوم موسیقی
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

دانلود آلبوم “همساز” اثر حسام اینانلو

  •   2,480 بازدید
  •   بدون دیدگاه
خواننده ندارد
آهنگساز حسام اینانلو
نام آلبوم همساز
تعداد ترک 11
فرمت MP3
کیفیت 192
سَبک سنتی,تلفیقی,گروه نوازی
حجم 63 مگابایت
توضیحات

“همساز” نام آلبومیست با فضایی متفاوت از دیگر آلبوم های سنتی که به نه به دلیل حضور سازی متفاوت از فضای سنتی بلکه به دلیل شیوه ی نوازندگی و موسیقی اجرای شده بایستی آن را در برخی قسمت ها تلفیقی معرفی کرد. همساز اثری است از حسام اینانلو با عنوان نوازنده ی کمانچه و حضور دیگر نوازندگان سازهای عود ، دودوک ، کوبه ای و سنتور که با گروه نوازی و چند نوازی آثار زیبایی خلق کرده اند. البته ساز بندی کاملاً سنتی ایران است و اگر ساز دودوک را نیز مربوط به ایران فرهنگی بدانیم باید این آلبوم را کاملاً سنتی با سازهای ایرانی معرفی کنیم. قطعاتی که از آلبوم بیرون آمده است در برخی قسمت ها شما را به ترانه های قدیمی و فولکلور نزدیک می کنند مانند قطعات “هم صدای اشک” و یا “آخرین لالایی” که البته به طور کامل اینطور نیستند. به طور کل این آلبوم آنچنان فضای دیگر آلبوم های حسام اینانلو دور نیست و علاقمندان به آثار او با موسیقی این آلبوم غریبه نخواهند بود. به طور کل آلبوم زیبایست. امیدوارم لذت ببرید.

استاد امیر ستایشگر در رابطه با این آلبوم می نویسند : « جای تردید است که مفهوم بداهه هنوز خط مشی نگرشی نسبت به ذات موسیقی ایرانی پیدا کرده باشد. چرا که خلق انتزاع همیشه چون و چرا دارد. اما صرف نظر از آن ، بخش بزرگ موسیقی ایرانی غیر بداهه است شامل تصانیف ، ضربی ها ، پیش درآمدها و… در این میان آوازها با حالات متریک و همچنین با ساختاری کاملاً آزاد مکمل فرم های عنوان شده است. “همساز” در هر سه بخش خود که دیدگاهی مجزا و تاثیرگذاری دادر همراه با تمامی شاکله های موسیقی ایرانی است. سه بخشی که از یادها و خاطرات تا بداهه های چهار چوب دار موازی در آن دخیل هستند و مخاطب را در آزادی انتخاب کمک رسان، شاید مهم ترین بخش دیدگاه های سه گانه ، مشترکان صوتی باشند. این بدان مفوم است که در “همساز” از تکرار و برگشت ها ، واریاسیون موتیف ، بسط ، سکانس ها و تکیه بر تتراکوردها در هر دو بخش بداهه (قسمت دوم و آوازهای بخش اول) و بخش همنوازی ها (قسمت اول و سوم) استفاده شده است. “خلاقیت” در بداهه و “خلق” در همنوازی ها تشابه احساسی ندارند و در میانه ی شنیدار به این نکته می رسیم که این تفاوت آگاهانه بوده است. آگاه بر آنچه نواخته می شود حتی در تغییر لهجه ی ساز در بخش های مختلف ، به طور مثال در تفاوت های نواخت بخش دوم در ساز کمانچه که دارای فضای شخصی و رهیافت هایی امروزی است تا نواخت بخش سوم همین ساز در فضای قدیمی با ممتد نوازی های بریده بریده شده دقت کنید. هر چند مشخصه هایی نظیر گستره ی محمود یک هنگام ، طول زمانی کوتاه و استفاده مضایقه ای که به آن sparing نیز می گویند در سکوانس ها و امتدادها چون دیگر عوامل گسترشی با بافت های سه بخش عنوان شده همخوان است اما هریک جداگانه مخاطب را به سمت و سویی می برد.

در بخش اول به موسیقی رامنی سری می زند و خاطرات را به همجواری سازهای کوبه ای ، بالابان ، عود و کمانچه  به پیش می برد. در بخش دوم بر گاه افشاری سوار است و متکی بر موسیقی دستگاهی اما با بداهه ای از پیش طراحی شده و قطعاتی از قبل ساخته شده و در بخش سوم نگاهی تازه بر بسط و گسترش قطعات موسیقی (همانند تکنوازی های بر گرفته از توالی ردیف.درآمد. چکاوک و بیداد) دارد که با نزدیک شدن به حال و هوای موسیقی دوره های گذشته کار را به اتمام می رساند. در بخش سوم نکته نکته حائز اهمیت آن است که اکثر نوازندگان قدیمی در نواختن حالتی تصوف گونه داشته اند و همین طور گاهی اوقات آرام و مبهم می نواختند ولی در اینجا موسیقیدانان جوان در تم ها و کدانس ها حساس تر و تر و تیز تر عمل کرده اند و دیدگاه امروزی خود را وارد نمودار موسیقی قدیم کرده اند. “همساز” نمونه ای امروزی از یک تفکر سه گانه است که در قالبی واحد منجر به هنر شده است. با عاطفه سر و کار دارد و تلاش می کند حالت ابقاء باقی بماند. »

نوازندگان :
رضا عسگرزاده : دودوک
همایون نصیری : کوبه ای ها
علی رحیمی : تنبک و دایره
آزاده احمدی : عود
یاور طاهریان : سنتور
کمانچه و کمانچه آلتو : حسام اینانلو

 

هیچ دیدگاهی ارسال نشده است.