نوا یاب : دانلود موسیقی سنتی
جستجو در میان بیش از پانصد آلبوم موسیقی
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

دانلود آلبوم های “مثنوی خوانی”

  •   6,469 بازدید
  •   ۱۱ دیدگاه
خواننده مختلف
آهنگساز مختلف
نام آلبوم مثنوی خوانی
تعداد ترک 33
فرمت MP3
کیفیت 128
سَبک سنتی,آوازی
حجم 188 مگابایت
توضیحات

دانلود آلبوم شیوه های مثنوی خوانی در دوران معاصر

بابک خضرائی « مثنوی خوانی را ، که در اینجا منظور از آن خواندن اشعار مثنوی معنی با آواز خوش است ، می توان همزاد مثنوی معنوی دانست. مثنوی به شیوه ای خاص و توسط افرادی که توانایی کافی داشته اند ، در حلقه ی یاران مولانا اجرا می شده است. حتی این فرضیه قابل طرح است که شیاد مولانا اجرای ملحون و موسیقایی مثنوی را بیشتر درنظر داشته است تا خواندن دکلمه وار آن را.  خواندن مثنوی در گستره ای از هند تا ترکیه و نیز بخش هایی از آسیای میانه و بالکان ، سنتی آشناست. در نواحی ایران نیز مثنوی با همان لهجه و حالت موسیقایی محلی رواج دارد. از جمله در شمال خراسان و منطقه ی تربت جام نوعی مثنوی خوانی به نام “مثنوی کاشمری” مرسوم است.

در موسیقی دستگاهی ایران نیز خواندن و نواختن مثنوی جایگاه ویژه ای دارد. در ردیف موسیقی دستگاهی ، مثنوی معمولاً در بخش های پایانی دستگاه و آواز بسیار مرسوم است. در ردیف آوازی مهمی چون ردیف عبدالله دوامی و محمود کریمی و نیز ردیف ابوالحسن صبا (برای سنتور) ، بخش قابل توجهی از اشعار گوشه ها به شعرهایی از مثنوی معنوی یا اشعار هم وزن آن اختصاص یافته است. با ای همه در تمام آوازها و دستگاه ها میتوان گوشه ی  مثنوی را خواند. از این نکته میتوان دریافت که گوشه ی مثنوی نه یک لحن یا ملودی در پرده های خاص ، بلکه بیشتر یک الگوی ریتمیک است که از وزن عروضی آن – فاعلاتن فاعلاتن فاعلن – پیروی میکند. بر این پایه ، گرچه در بسیاری از موارد اشعار گوشه ی مثنوی از کتاب مثنوی معنوی انتخاب می شود ، اما از اشعار دیگری – البته به همین وزن – نیز برای خواندن آن استفاده شده است. به نظر می رسد در مثنوی خوانی نه تنها باید وزن شعر و حتی مضمون آن را به درسی انتخاب کرد و لحن و گردش نغمگی موسیقی کلاسیک ایرانی را در نظر داشت، بلکه باید منش با وقار این گوشه – این حالت غیرقابل توضیح اما قابل درک – را نیز آموخت و عمل کرد. »

نوا یاب : « سری آلبوم های سه گاه “مثنوی خوانی” که در ۳ سی دی توسط موسسه ماهور منتشر شده است ، نگاهی دارد به شیوه های مختلف مثنوی خوانی در دوران معاصر که از آثار بر جای مانده برروی صفحات سنگی شروع می کند و تا عصر دیجیتال می رسد. قربان خان شاهی و میرزا سید احمد خان نمونه های بسیار قدیمی که آثاری برای اواخر قاجار و اوایل پهلوی هستند تا همایون شجریان که معرف همه هستند.»

هنرمندان و استادانی که در این آلبوم مثنوی خوانی آنها گنجانده شده است به شرح زیر می باشند :

قربان خان شاهی – میرزا سید احمد خان – ابوالحسن اقبال آذر – جناب دماوندی – سید حسین طاهرزاده – عبدالله دوامی – ابراهیم بوذری طالقانی – ادیب خوانساری – جواد بدیع زاده – جلال تاج اصفهانی – حسین قوامی – غلامحسین بنان – سید جواد ذبیحی – عبدالوهاب شهیدی – علی داور – احمد ابراهیمی – محمود کریمی – اکبر گلپایگانی – حاتم عسگری فراهانی – محمودی خوانساری – ایرج – رضوی سروستانی – رامبد صدیف – محمدرضا شجریان – محمد منتشری – محسن کرامتی – علی جهاندار – شهرام ناظری – بهرام سارنگ – مظهر شفیعی – همایون شجریان

 

  1. چو آفتاب می از مشرق پیاله برآید ز باغ عارض ساقی هزار لاله برآید
    نسیم در سر گل بشکند کلاله سنبل چو از میان چمن بوی آن کلاله برآید
    حکایت شب هجران نه آن حکایت حالیست که شمه‌ای ز بیانش به صد رساله برآید
    ز گرد خوان نگون فلک طمع نتوان داشت که بی ملالت صد غصه یک نواله برآید
    به سعی خود نتوان برد پی به گوهر مقصود خیال باشد کاین کار بی حواله برآید
    گرت چو نوح نبی صبر هست در غم طوفان بلا بگردد و کام هزارساله برآید
    نسیم زلف تو چون بگذرد به تربت حافظ ز خاک کالبدش صد هزار لاله برآید

  2. سلام.خیلی ممنون بابت این زحمات و کارهای زیبا.تورو خدا اگه امکانش هست آلبوم شور آفرین آقای محمد منتشری رو بذارین.خیلی وقته دنبالشم.خواهش میکنم ازتون