نوا یاب : دانلود موسیقی سنتی
جستجو در میان بیش از پانصد آلبوم موسیقی
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

دانلود آلبوم “رهاورد” اثر فرامرز پایور و جلیل شهناز

  •   3,320 بازدید
  •   ۱ دیدگاه
خواننده ندارد
آهنگساز شهناز,پایور,اسماعیلی
نام آلبوم رهاورد
تعداد ترک 6
فرمت MP3
کیفیت 320
سَبک سنتی,دو نوازی و تکنوازی
حجم 102 مگابایت
توضیحات

دانلود آلبوم رهاورد جلیل شهناز و فرامرز پایور

مرحوم استاد فرامرز پایور در رابطه با این آلبوم نوشته بودند : « شک نیست که موسیقی اصیل ایرانی بر پایه ی بداهه نوازی ، که نیز براساس ردیف موسیقی است ، استوار گردیده است. این نوع موسیقی صرفاً در محافل و مجالس حال ، که شنوندگان آن کمابیش بی اطلاع از رئوس مطالب موسیقی ملی نبودند و شمار آنها نیز قلیل بود ، قابل اجرا بوده است.

اکنون با پیشرفت هایی که در ارائه موسیقی ، به مثابه یکی از اشکال مهم هنری ، پدید آمده است ، آن آرایش و حضور ذهن و عدم دغدغه خاطر که لازمه حال و هوای بداهه نوازی است به گونه ای دیگر است ، لذا ضروری است که موضوع مورد نظر خود را قبلاً به کمال بررسی کرده ، خود را آماده ی اجرای برنامه ای سازد که با وجود مشکلات محتمل حتی المقدور قرین توفیق باشد.

در این زمینه شواهدی نیز در دست است ، از جمله :

۱- معروف است که میرزا حسینقلی ، استاد تار ، همیشه اصرار داشته که “جز ردیف موسیقی” در صحنه ، چیز دیگری را اجرا نکند.

۲- استاد صبا توصیه می کرد که “همیشه قبل از اجرای برنامه و حتی نوازندگی فی البداهه حتما لااقل چهارچوبی از آنچه می خواهید بنوازید در مغز خود معین کنید و بدون تفکر و دیمی ساز نزنید:

۳- استاد حسین تهرانی همیشه قبل از اجرای هر برنامه از نوازندگانی که با او همکاری داشتند می خواست که “یکی دوبار مطالب ضربی را که در نظر دارند اجرا کنند ، به اتفاق تمرین کنند” تا شناختی در این باره داشته باشند.

۴- داستان معروف درویش خان نیز قابل ذکر است که وقتی از او می خواستند که در مجلسی شرکت کند امتناع کرد ، از او علت را جویا شدند ، اظهار داشت که من چند روز است که دست به ساز نزده ام و آمادگی چنین برنامه ای را ندارم.

گو اینکه استادان موسیقی چنان تبحر و استعداد در هنر خود داشتند که هر بار مطالب از پیش مطالعه شده را اجرا می کردند باز از لطف و زیبایی و تازگی خاصی برخوردار بود که ساز یا آواز آنها با دفعات گذشته تفاوت می کرد ، چنانکه نمونه ی بارز آن مرحوم عبدالله خان دوامی استاد آواز است. با این همه مراعات نکات مشروح را می کردند. در این راستا در صفری که در آبان ماه سال ۱۳۷۰ به اتفاق استادان ارجمند جلیل شهناز و محمد اسماعیلی به کشور آمریکا برای اجرای کنسرت در ایالت مختلف داشتم ، شب هایی نیز با چندتن از دوستان هنردوست که جلای وطن کرده و مقیم آنجا شده بودند نشستی برقرار می کردیم که بنا به تقاضای دوستان سازهایی نیز نواخته می شد.

برگزیده ی این بداهه نوازی را جمع آوری کرده ایم و عنوان “رهاورد” تقدیم هم وطنان عزیز هنردوست می کنم.

تراک ۱ و ۲ ۳ ، قسمت هایی از تکنوازی هایی است که برای این اثر انتخاب شده و در سه گاه “سنتور ، ریتم های ایرانی “ضرب” و بیات اصفهان “تار” اجرا شده است.

تراک ۴ و ۵ و ۶ همنوازی در آواز افشاری است که مقدمتاً با پیش درآمد درویش خان به روایت آقای شهناز شروع می شود و با بداهه نوازی و چهارمضراب به شیوه سوال و جواب ادامه پیدا می کند و بعد از گردش در گوشه های عراق و قرائی و رهاب با قسمتی از رنگ افشاری خاتمه می پذیرد.

چون این قطعات بدون تمرین قبلی و تدارک معمول ضبط و اجرا گردیده ، حال و هوایی دارد که خاص بداهه نوازی است.

فرامرز پایور اردیبهشت ۱۳۷۱ »